رضا نمازیان

سلام خوش آمدید

۳ مطلب در فروردين ۱۴۰۳ ثبت شده است

یادگیری یعنی تغییر رفتار.

حتما بارها این تعریف را شنیده اید .  راستش را بخواهید برای من بی معنی به نظر می‌رسید.  مثلا من که باید زیست بخوانم ، چه تغییری باید در رفتارم ایجاد شود که بگویم یادگیری صورت گرفته یا نه ؟ حل کردن تمرین و تست ها می‌تواند دال بر یادگیری باشد ؟ اینکه نمره بیست بگیرم یعنی یادگرفته‌ام ؟ رفتارم در مقابل سوالات تغییر کرده ؟ 

قرار نیست خیلی تئوری و تخصصی به این تعریف و توضیح دادن ادامه دهیم ، ولی بد نیست اول یک چهارچوب از تعریف یادگیری در خاطرمان  داشته باشیم .

دکتر علی اکبر سیف در پیشگفتار ترجمه چاپ اول ویرایش چهارم کتاب به زبان اصلی(۱۹۹۳) مطالب جالبی در باره روانشناسی و خصوصا حوزه یادگیری بیان می‌کند .

علم روانشناسی هنوز به پختگی علوم‌ دیگر مانند فیزیک دست نیافته است که در هر دوره تاریخی نظریه یا مکتب فکری واحدی مورد پذیرش همه صاحب نظران و دانشمندان  آن رشته قرار داشته باشد هر نظریه بخشی از فرایند های پیچیده روانی را تبیین می‌کند. بی تردید انسان پیچیده ترین موضوع علمی و به قول  جی.مکگویگان : پیچیدگی  عظیم ذهن آدمی چنین حکایت می‌کند که احتمالا آن آخرین مرز درک علمی باشد . 

و البته که  یادگیری را در حوزه رفتار و تغییر رفتار بررسی می‌کنند چونکه بررسی یادگیری به طور مستقیم تقریبا غیر ممکن است . 

پس بجای این همه بحث و صحبت ، یک راست تعریف مان از فرایندی که به صورت کاربردی از یادگیری داریم مشخص کنیم : 

    knowledge that you get from reading and studying or knowledge from books or from experience

به طور مختصر و مفید یادگیری یعنی : کسب دانش ، فهمیدن ، یا تسلط یابی از راه تجربه یا مطالعه .

در واقع ، یادگیری عبارت است از  اطلاعاتی  که از طریق  تجربه یا مطالعه کتاب( و هر رسانه نوشتاری دیگر)  با حواس پنج‌گانه به مغز وارد می‌کنیم. ماندگاری و تاثیر ملموس آن در افکار و رفتار در بخشدهای پیش رو خواهد بود .

بدیهی  است که حواس در دریافت اطلاعات نقش اصلی را بازی می‌کنند . نکته مهم آن است که بدانیم در طول یادگیری هر تجربه یا قطعه ای از اطلاعات که می‌خواهیم به طور ارادی و آگاهانه به ذهن وارد کنیم و به خاطر بسپاریم ، هرچقدر حواس عمیق تر و طولانی تر درگیر شوند یادگیری از آن تجربه یا مطالعه عمیق و ماندگار تر خواهد بود .[ بعد تر درمورد روش های یادگیری و چند  تکنیک پیشنهادی برای دانش آموزان و دانشجویان صحبت خواهیم کرد ‌که کاربردی ترین و مفید ترین بخش خواهد بود  ]

مقدمه درباره یادگیری

  • ۰ نظر
  • ۰۱ فروردين ۰۳ ، ۲۱:۳۷
  • رضا نمازیان

ریاضی چیست ؟ چرا باید ریاضی یاد بگیریم  ؟ ریاضی کجای زندگی به دردمان خورده ؟

احتملا همه ما از خودمان روزی این سوال را پرسیده ایم . خصوصا شب های امتحان یا پای تخته.

من نظر شخصی خودم را می‌نویسم و نمی‌دانم تا چه اندازه علمی و دقیق است ولی به گمانم دلایل و علایقی  نسبت به ریاضیات  که در ذهن دارم منطقی می‌آیند.

اول باید سراغ تعریف ریاضی بگردیم. دیکشنری Oxford Learner's Dictionary ، ریاضیات با همان Mathematics  را اینگونه تعریف کرده :

  the science of numbers and shapes.

Branches of mathematics include arithmetic, algebra, geometry, and trigonometry

 

هرچند بیشتر ترجمه عام و مفهوم ریاضیات است این تعریف ، می‌دانیم که تعریفی جهانی که همه بر سر آن توافق داشته باشند، برای ریاضیات وجود ندارد .

اما معمولا اولین چیزی که با شنیدن ریاضی برایمان تداعی می‌شود ، جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم و به طور خلاصه ‌، همان علم حساب و محاسبات  است . 

آری درست است خیلی دلچسب نیست برای عموم (همانطور که آناتومی برای زیست خوانان دلچسب نیست ولی لازم است ) ، حساب و کتاب کردن و عدد و رقم های گنگ و طولانی خسته کننده و ملال انگیزاند . اما حقیقت آن است که ریاضیات بسیار فراتر از این ضرب و تقسیم هایی است که در مدرسه کاری می‌کنند که ازشان متنفر بشویم . ریاضیات آدم های صبوری را که دل زده از چند ضرب و تقسیم گنگ و تو در تو آن را رها نمی‌کنند شیفتگانی به خود می‌سازد . 

ادامه دارد ...

  • ۰ نظر
  • ۰۱ فروردين ۰۳ ، ۲۰:۵۰
  • رضا نمازیان

سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی 

تمام می‌شود . تا چند ساعت دیگر .

با خودم که فکر میکنم ، عجب سالی بود ! 

از کجا به کجا رسیدم . شاید اسفند ۱۴۰۱ فکرش را هم نمی‌کردم این همه تغییر و تحول در باور ها ، سبک زندگی و نگاهم به مسائل مختلف ، در طی یکسال اتفاق بیافتد . من سخت کوش ترین نسخه از خودم را سال ۱۴۰۲ دیدم . 

سخت کوشی و رشد کردن را دوست دارم . می‌خواهم سال ۱۴۰۳ را به گونه ای آغاز کنم که رشد و پیشرفت های پیش رویم کمی بیشتر از برآیند آن در سال ۱۴۰۲ باشد .

خوب میدانم  سینماتیک زمین و گرانش که در ظاهر آنچه می‌بینیم یک  تغییر فصل است قرار نیست تحول باورنکردنی و خیلی عجیبی را در من بوجود بیاورد . اما دوست دارم هر روز به معنای واقعی کلمه بهتر از دیروزم باشم . هرچند اندک .

بهتر هم مقیاس دارد. اندازه اش خواهم گرفت . برایش scale های کمّی مشخص میکنم . من می‌خواهم بهتر از آنچه بودم ، باشم . تا آنجا که در توانم هست .

سال تقویمی جدید می‌تواند بهانه و دلیل خوبی باشد برای آدم های با اراده ، تا قوانینی از جنس قوانین مرتبه دوم برای خودشان مشخص کنند و تحت هر شرایطی به آنها پایبند بمانند .

حواسمان باشد. سال تقویمی نو و آغاز فصل بهار را آنقدر بزرگ نکنیم برای خودمان که گویا قرار است معجزه ای از طرف آنها برایمان صورت بگیرد ! سال نو فقط بهانه خوبی است ... برای تصمیم گرفتن و طلب کردن رشد و پیشرفت . نه لازم است ‌، نه کافی . بهانه قدرتمندی است برای آنهایی که خودشان را برای تغییر آماده کرده اند .

 

چند قانون برای سال جدید : 

  1.  تلویزیون نمیبینم .
  2. اخبار را فقط شنبه ها از سایت هایی که مشخص کرده ام دنبال می‌کنم.
  3. روزی ۵۰ صفحه کتاب غیر درسی می‌خوانم .
  4. هر روز چک لیست می‌نویسم و گزارش کار به خودم می‌دهم .
  5. به هیچ عنوان از پلتفرم هایی که برای خودم مشخص کرده ام جز درصورت لزوم استفاده نمی‌کنم .( آن هم تنها در نسخه وب و log in )
  6. هر هفته گزارش عمومی کارم را در وبلاگ منتشر میکنم .
  7.  قوانین مرتبه دوم را رعایت میکنم . 
  8. هر تغییر یا ایجاد عادتی  را می‌خواهم انجام بدهم بجای روش های سریع و معجزه آسا ، از طریق میکرو اکشن ها انجام می‌‌دهم .
  9. شنبه ها و جمعه ها وبلاگ های دوستان و معلمانم را می‌خوانم .
  10. هیچ روزی کمتر از ۱۰ ساعت کار (مطالعه) مفید قابل قبول نیست .
  • ۰ نظر
  • ۰۱ فروردين ۰۳ ، ۰۱:۵۴
  • رضا نمازیان