رضا نمازیان

سلام خوش آمدید

یادگیری چیست؟

چهارشنبه, ۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۹:۳۷ ب.ظ

یادگیری یعنی تغییر رفتار.

حتما بارها این تعریف را شنیده اید .  راستش را بخواهید برای من بی معنی به نظر می‌رسید.  مثلا من که باید زیست بخوانم ، چه تغییری باید در رفتارم ایجاد شود که بگویم یادگیری صورت گرفته یا نه ؟ حل کردن تمرین و تست ها می‌تواند دال بر یادگیری باشد ؟ اینکه نمره بیست بگیرم یعنی یادگرفته‌ام ؟ رفتارم در مقابل سوالات تغییر کرده ؟ 

قرار نیست خیلی تئوری و تخصصی به این تعریف و توضیح دادن ادامه دهیم ، ولی بد نیست اول یک چهارچوب از تعریف یادگیری در خاطرمان  داشته باشیم .

دکتر علی اکبر سیف در پیشگفتار ترجمه چاپ اول ویرایش چهارم کتاب به زبان اصلی(۱۹۹۳) مطالب جالبی در باره روانشناسی و خصوصا حوزه یادگیری بیان می‌کند .

علم روانشناسی هنوز به پختگی علوم‌ دیگر مانند فیزیک دست نیافته است که در هر دوره تاریخی نظریه یا مکتب فکری واحدی مورد پذیرش همه صاحب نظران و دانشمندان  آن رشته قرار داشته باشد هر نظریه بخشی از فرایند های پیچیده روانی را تبیین می‌کند. بی تردید انسان پیچیده ترین موضوع علمی و به قول  جی.مکگویگان : پیچیدگی  عظیم ذهن آدمی چنین حکایت می‌کند که احتمالا آن آخرین مرز درک علمی باشد . 

و البته که  یادگیری را در حوزه رفتار و تغییر رفتار بررسی می‌کنند چونکه بررسی یادگیری به طور مستقیم تقریبا غیر ممکن است . 

پس بجای این همه بحث و صحبت ، یک راست تعریف مان از فرایندی که به صورت کاربردی از یادگیری داریم مشخص کنیم : 

    knowledge that you get from reading and studying or knowledge from books or from experience

به طور مختصر و مفید یادگیری یعنی : کسب دانش ، فهمیدن ، یا تسلط یابی از راه تجربه یا مطالعه .

در واقع ، یادگیری عبارت است از  اطلاعاتی  که از طریق  تجربه یا مطالعه کتاب( و هر رسانه نوشتاری دیگر)  با حواس پنج‌گانه به مغز وارد می‌کنیم. ماندگاری و تاثیر ملموس آن در افکار و رفتار در بخشدهای پیش رو خواهد بود .

بدیهی  است که حواس در دریافت اطلاعات نقش اصلی را بازی می‌کنند . نکته مهم آن است که بدانیم در طول یادگیری هر تجربه یا قطعه ای از اطلاعات که می‌خواهیم به طور ارادی و آگاهانه به ذهن وارد کنیم و به خاطر بسپاریم ، هرچقدر حواس عمیق تر و طولانی تر درگیر شوند یادگیری از آن تجربه یا مطالعه عمیق و ماندگار تر خواهد بود .[ بعد تر درمورد روش های یادگیری و چند  تکنیک پیشنهادی برای دانش آموزان و دانشجویان صحبت خواهیم کرد ‌که کاربردی ترین و مفید ترین بخش خواهد بود  ]

مقدمه درباره یادگیری

  • ۰۳/۰۱/۰۱
  • رضا نمازیان

رضا نمازیان

مهارت یادگیری

یادگیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی