رضا نمازیان

سلام خوش آمدید

عدم تعادل در زندگی

جمعه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹ ق.ظ

محمدرضا شعبانعلی ، بدون شک یکی از تاثیر گذارترین افراد در زندگی من بوده . معلمی که زندگی و نگاه او را دوست دارم و سعی می‌کنم هر روز بیشتر و بیش از پیش از او یادبگیرم. 

محمدرضا چندین بار  در روز نوشته ها (برای مثال : اینجا قسمت اول ، قسمت دوم ، قسمت سوم ) و در بخشی  از گفتگوی محمدرضا شعبانعلی و دوستان   این موضوع را مطرح کرده ، و باور دارم پذیرش  استدلال ها و منطق حرف هایش سخت نیست . سختی در به کار بردن و عملی کردن چنین نگاهی  در زندگی واقعی  است . 

فکر می‌کنم یک قانون ساده است . تا چیزی را هزینه نکنی چیزی دریافت نمیکنی . اگر از نعمتی چشم نپوشی ، نعمت دیگری را نمی‌توانی داشته باشی . اگر  گزینه هایی از انتخاب های ممکن برای ناهارت را حذف نکنی چه کار میخواهی انجام بدهی ؟ نمی‌توانی که هر وعده چهار نوع غذا و دسر را همزمان داشته باشی . اگر چنین شود نتایج مصرف  چهار نوع غذا در یک وعده حتی در مقدار کم آن کمتر از چهار ساعت به شکلی نامطلوب توسط دستگاه گوارشت به تو ابلاغ خواهد شد !  من فکر میکنم زندگی متعادل و از هر چیز یک مقداری داشتن نتیجه ای بجز همان مثال قبل برای زندگی و آینده ما ندارد ‌. از طرفی فرض کنید یک زمین یک هکتاری داریم . بنظر شما کار منطقی چیست ؟ ده نوع گیاه مختلف در این زمین بکاریم ؟ با فرض اینکه در کاشت هر نوع گیاه ، حداقل پنج درصد از محصول در اثر عوامل محیطی از بین برود فکر میکنید هنگام برداشت و درو با مقدار اندکی از ده نوع محصول مختلف چه می‌شود کرد ؟ فراتر از مصرف شخصی خواهد بود ؟ برآیند و سود حداقلی ، حاصل اختلاط و ادعای متعادل بودن است.  در همین مثال اگر حداکثر دو محصول بکاریم چه ؟  قطعا شرایط متفاوت خواهد بود . شاید حداکثر سود نباشد اما حداقل ارزش صرف منابع را داشته . بازهم یادمان هست که تا زمانی که زمین پر باشد و درو نشود نمی‌شود چیز جدیدی در این زمین کاشت . باید محصولات قدیمی را درو کنی ( می‌خواهی دور بریز ، می‌خواهی استفاده کن ، به هرحال باید زمینه  خالی شود ) و سپس دانه های جدید را بکاری و منتظر محصول بنشینی .

برای مثالی دیگر ، باید انتخاب کنی که در زندگی آرامش می‌خواهی یا شهرت ؟ اگر شهرت انتخاب تو باشد باید کم‌کم قید آرامش را بزنی . اگر آرامش می‌خواهی ، احتمالا هرچقدر گمنام تر باشی ، سهم آرامش و یکنواختی در زندگیت بیشتر خواهد بود ‌. مسئله اول ، پرداخت هزینه است . مسئله دوم که به نوعی نتیجه و در امتداد مسئله قبل است انتخاب هایی برای داشتن زندگی با عدم تعادل مناسب ما است .

من هم سعی  می‌کنم در زندگی هدف هایم را دقیق بررسی بکنم. هزینه هایی که باید صرف شود و گزینه هایی که باید حذف شوند را سعی می‌کنم بشناسم . بعدها نتایج عملکردم که مشخص شد ، حداقل برای خودم واضح است که چه چیز هایی را از دست داده ام و چه هزینه هایی برای هدف مطلوبم پرداخته ام. 

 

 

[در جست‌وجوی عدم تعادل مناسب]

  • ۰۲/۱۲/۲۵
  • رضا نمازیان

رضا نمازیان

زندگی و کار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی