رضا نمازیان

سلام خوش آمدید

ریاضی به چه دردمان می‌خورد؟

چهارشنبه, ۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۸:۵۰ ب.ظ

ریاضی چیست ؟ چرا باید ریاضی یاد بگیریم  ؟ ریاضی کجای زندگی به دردمان خورده ؟

احتملا همه ما از خودمان روزی این سوال را پرسیده ایم . خصوصا شب های امتحان یا پای تخته.

من نظر شخصی خودم را می‌نویسم و نمی‌دانم تا چه اندازه علمی و دقیق است ولی به گمانم دلایل و علایقی  نسبت به ریاضیات  که در ذهن دارم منطقی می‌آیند.

اول باید سراغ تعریف ریاضی بگردیم. دیکشنری Oxford Learner's Dictionary ، ریاضیات با همان Mathematics  را اینگونه تعریف کرده :

  the science of numbers and shapes.

Branches of mathematics include arithmetic, algebra, geometry, and trigonometry

 

هرچند بیشتر ترجمه عام و مفهوم ریاضیات است این تعریف ، می‌دانیم که تعریفی جهانی که همه بر سر آن توافق داشته باشند، برای ریاضیات وجود ندارد .

اما معمولا اولین چیزی که با شنیدن ریاضی برایمان تداعی می‌شود ، جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم و به طور خلاصه ‌، همان علم حساب و محاسبات  است . 

آری درست است خیلی دلچسب نیست برای عموم (همانطور که آناتومی برای زیست خوانان دلچسب نیست ولی لازم است ) ، حساب و کتاب کردن و عدد و رقم های گنگ و طولانی خسته کننده و ملال انگیزاند . اما حقیقت آن است که ریاضیات بسیار فراتر از این ضرب و تقسیم هایی است که در مدرسه کاری می‌کنند که ازشان متنفر بشویم . ریاضیات آدم های صبوری را که دل زده از چند ضرب و تقسیم گنگ و تو در تو آن را رها نمی‌کنند شیفتگانی به خود می‌سازد . 

ادامه دارد ...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی